sobota, 23 sierpnia 2014

Zawód - kierowca

Kawka działa pobudzająco, podczas pracy ma działanie niejednokrotnie zbawienne. W niektórych zawodach jest nieodłącznym towarzyszem, zawód kierowcy do nich należy.

Znam kilku zawodowych kierowców, mam na myśli oczywiście tych, którzy zarabiają na życie wożąc ludzi lub towary. Kilkadziesiąt lat temu, kierowców było niewielu, zwłaszcza po drugiej wojnie światowej. Przeważnie mężczyźni wykonywali ten zawód, a wielu zginęło podczas wojny. Zawód kierowcy jest niebezpieczny. Codziennie słychać o różnych wypadkach, giną w nich kierowcy i pasażerowie. Kiedyś nie było tylu wypadków, ale samochodów było mniej, nie rozwijały tak dużych prędkości jak produkowane obecnie.

Kierowca, to stanowisko, które w pewnym sensie jest stanowiskiem kierowniczym i wielu kierowców zachowuje się tak, jakby byli najważniejsi w firmie. Często słyszałam jak opowiadali o swoich szefach, którzy bez nich nie wiedzieli by jak kierować firmą. Oczywiście wiele osób krytykuje swoich szefów, kierowcy nie są wyjątkiem, ale właśnie od nich najwięcej słuchałam na ten temat. Znałam kierowcę karetki pogotowia, który uważał się za lepszego specjalistę niż lekarze, z którymi jeździł. Czasem jeżdżę taksówkami, to dopiero są specjaliści, w każdej dziedzinie... 

Znałam też takich,  którzy wykonują swoją pracę nie zajmując się plotkami. Sama jestem kierowcą, tylko amatorem, mam prawo jazdy od wielu lat, nie pracowałam w tym zawodzie, ale będąc córką zawodowego kierowcy miałam kiedyś dosyć często kontakt z zawodowymi kierowcami. Podziwiałam umiejętności tych, którzy potrafili podjechać dużym, ciężarowym samochodem, z dokładnością do kilku centymetrów w miejsce załadunku, to jest sztuka.

Ojciec mojej szkolnej koleżanki w latach 70' i 80' jeździł TIR-em, głównie za granicę. Prawie nie było go w domu. Przywoził jej mnóstwo prezentów, a drobne pieniądze pozostałe po takich wyjazdach dawał córce na zakupy w sklepach sieci Pewex. Nieźle im się powodziło, do tragicznego kursu w 1993 roku,  połączonego z rejsem promem Heweliusz. Podczas sztormu prom ten zatonął, ojciec mojej koleżanki zginął w tej katastrofie. 

Samochody ciężarowe do dziś głównie prowadzą mężczyźni. Inaczej jest z autobusami, coraz częściej spotyka się za kierownicą kobietę. Prowadzenie dużego samochodu, przez wiele godzin, to ciężka praca, wiele czasu spędza się poza domem, dla niektórych kabina kierowcy staje się drugim domem. Po wielogodzinnej jeździe, śpią w niej na rozkładanym łóżku. To nie jest wypoczynek, jaki powinien mieć kierowca by mieć sprawny umysł i mięśnie na kolejny wielogodzinny kurs. Może dlatego tak wiele jest wypadków ciężarówek spowodowanych zmęczeniem lub wręcz zaśnięciem kierowcy...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz